VARNING!!

Jag har varit med om något helt galet!
Eftersom det känns som jag varit förkyld i evigheter nu och började få hemskt ont i mina bihålor så rota jag i medicinlådan.
Jag vill i möjligaste mån slippa penicillin medan jag fortfarande ammar, så jag hitta en sprayflaska Otrivin comp.
Ni vet den där reklamen med en kontorsnisse som sitter i en glaskub framför en dator, till bröstet begravd i papperstussar
..och ja, jag tycker det ser ut som han gör något helt opassande..
MEN iaf, deras slogan är något i stil med ''Otrivin comp - nässprayens som hjälper mot både nästäppa och rinnsnuva''



Senare på kvällen mådde jag inte alls bra, jag kände mig orolig och rastlös i kroppen,
hjärtat bulta hårt och jag hade en vilopuls på över 80.
Det kändes ungefär som när man tagit ventolin eller bricanyl,
jätte otrevligt men jag tänkte att jag lägger mig och försöker sova så kanske det blivit bättre till morgonen.
Jag mådde bättre men tycket det var skumt...så det enda jag kunde komma på som jag gjort var ju att ta nässpray.
Så för skojs skull kolla jag bipacksedeln... men hallå!!.. helt galet att sådant här får säljas utan recept kände jag efter den läsningen.
Man skulle vara särskilt försiktig om man var känslig mot bla adrenalin och efedrin för då kunde man få problem som sömnlöshet, yrsel, darrningar, hjärtklappning och högt blodtryck.
Om man hade hjärt-kärl sjukdomar, högt blodtryck, diabetes, påverkan på sköldkörteln, prostataproblem, trånga urinledare,grön starr, om du haft tarmvred eller har cystisk fibros eller om du har lätt att blöda näsblod.. sedan har de ingen koll på hur det funkar för människor över 70 och barn under 18 skall inte ta den heller.

Sedan berättar de att om man tagit för stor dos kan symtom som: svår yrsel, svettningar, mycket låg kroppstemperatur, huvudvärk, långsamma hjärtslag, högt blodtryck följt av lågt. Andra symtom kan vara muntorrhet, svårigheter att fokusera med blicken och hallucinationer.

Redan nu börjar jag undra vad det är jag sprayat i min näsa och då har jag inte ens kommit till biverkningarna.
Men när jag läser där så ser jag ju anledningen till att jag mått så kasst.
Svedan i näsan(som om jag petat i näsan med chili på fingrarna) var vanligt och här kommer ''rolig biverkning no.1'' - rinnsnuva.
Ökad puls var mindre vanligt lika så störd tarmfunktion (hade lite trubbel med magen, men trodde ju inte det hade med nässprayen att göra), här kommer också ''rolig biverkning no.2'' - Nästäppa.
På sällsynta så nämns mag-tarm besvär igen och på mycket sällsynta (mindre än 1 på 10 000) beskrivs Rastlöshet och sömnlöshet.

Nu förstår jag varför man skall läsa bipacksedeln, men samtidigt så skräms man ju att använda preparatet, jag kommer då rakt inte använda Otrivin kompi igen..
slipper helst rastlösa vakennätter med hög puls, hjärtklappning sittandes på toaletten med eld i näsan om jag själv får välja!


https://cdn1.cdnme.se/cdn/6-2/1470469/images/2010/sign_81028946.jpg



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0