Lite tankar

Jag började skriva på ett inlägg om religion, dop, namnkalas, kvällsöppet och skola...
men det blev för mycket och jag kände att jag inte riktigt fick ihop det i text för att göra min åsik rättvis.

Det jag vill skriva är iaf att vi har Namnkalas för vår dotter i helgen,
vi har namnkalas för att pressentera vår ljuva dotter och fira att hon kommit till världen och fått ett namn.
Det kommer inte vara någon större ceremoni med löften att uppfostra henne på ett särskilt sätt grundat på en bok med sagor.
Vi kommer umgås och äta gott och fira vår Evelina.

Det som fick mig att vilja skriva det jag först började skriva på var,
att det finns människor som reagerat på ett sätt som förvånat mig,
då jag sagt att vi skall ha just ett namnkalas och det har varit med frågan ''Men, skall ni inte döpa henne!(?)''.
Som att det vore det självklara.

Hade personen ställt samma fråga till en hinduisk mamma??


Kommentarer
Postat av: Malin

Man skall göra det som känns rätt för sig själv..

2010-03-18 @ 08:45:04
URL: http://www.murvelmammans.blogspot.com
Postat av: Johanna

Ja det skall man, dopet är jätte vackert, men känns fel för oss.

Hoppas lilla Wilma mår bättre!

2010-03-18 @ 11:01:45
Postat av: Malin

Hej. Vi väntar besked från blodprovet men annars mår hon något bättre och äter tack olov bättre nu också. Kram kram

2010-03-18 @ 21:00:03
URL: http://www.murvelmammans.blogspot.com
Postat av: Maja & Julia

Det kommer alltid finnas folk som ifrågasätter ens sätt att uppfostra eller vara med sitt barn.

Vi hade också namnfest som du vet, ständigt samma fråga -Ska ni inte DÖPA??

Nu handlar frågorna mest om:

- Va??! Ska julia inte få gå på DAGIS??!!

Vafan, OM jag vill och kan vara hemma med mitt barn, oavsett om det är i ett år eller hundra år, ska jag då inte få vara det???



Ps, om jag får börja sälja, det funkar inte riktigt som på andra märken (fula, fniss) som Me&I mm...men OM jag får sälja så kommer jag nog göra som hon vi var hos, köra en massa återkommande partyn här, och öppet hus.

Stor kram och nu grattis till ditt namn fina Evelina!

kram Maja Och Julia (som läser så fort det kommer inlägg)

2010-03-21 @ 22:12:32
URL: http://rundvandring.blogspot.com
Postat av: Johanna

Jo det är ju så, allt som inte är normen(?) ifrågasätts lätt.

Och underbart att få vara hemma med sitt barn, jag skall vara hemma med Evelina minst 1½ år...men gärna 2 om det är möjligt praktiskt och ekonomiskt.

Men jag tror det är lite avundsjuka ibland, många önskar att de kunde välja att ha namnkalas, men känner för stor press från släkt och många mammor önskar nog att de hade möjligheten att få vara hemma med sina barn länge om de känt att det kunnat.



Tack för fikan och hoppas det blev bra med mattorna, jag längtar redan efter att få lägga ut den härliga rosa i Evelinas nya rum=)

Kram

2010-03-23 @ 21:20:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0